« STC Magazine
Hälsa Träning

Är det farligt att träna förkyld?

Vintern är här och med det också förkylningarna. Men hur var det nu, måste man undvika gymmet vid minsta kli i halsen eller rinnsnuva? Vi reder ut när är det okej att träna sjuk.

De inställda träningspassen hopar sig lätt under vintern när influensorna och förkylningarna sprider ut sig. Men i vissa fall är det faktiskt helt okej att träna ändå.

Om du har en rinnig näsa eller en lättare huvudvärk fungerar det ofta fint med ett kortare träningspass på en halvtimme. Vid träning på över en timme försvagas immunförsvaret kommande timmar och det har kroppen inte råd med just nu.
Tänk lågintensivträning, lyft lättare än du brukar eller genomför ett lugnare pass som yoga eller pilates. Eller ta en promenad, frisk luft gör som bekant gott.

Vid feber, värk i kroppen, ont i halsen eller om du hostar upp slem behöver kroppen vila. Ge dig själv den återhämtningen. Gå inte ut för hårt när du väl är tillbaka utan smyg igång träningen försiktigt.

Tips! Använd ”halsgränsen”: infektioner ovanför halsen = ok att träna. Infektioner i hals och nedanför = vila kroppen.

Bli medlem
Välkommen in i gemenskapen
Välkommen att börja träna på någon utav våra 90 klubbar i Sverige
Sidan laddar