Distansarbete? Här är 3 övningar att göra hemma

När arbetet förflyttats till hemmiljö är det lätt att fastna framför datorn och glömma bort träningen. Här är 3 enkla övningar som du kan göra hemma.

Sträck ut kroppen För att få igång blodcirkulationen och röra lite på kroppen mellan alla möten och arbetsuppgifter är denna övning enkel men effektiv.

Gör så här: Ställ dig upp med fötterna höftbrett isär. Ta ett kliv fram med höger ben och sträck ut armarna över huvudet samtidigt. Håll bålen spänd och undvik att svanka. Tryck fram höften på motsatt sida och sträck armarna bakåt. Kliv därefter tillbaka till utgångsposition och upprepa med det andra benet. Upprepa övningen några gånger och känn hur du sträcker ut kroppen och får igång blodcirkulationen.

Knäböj med stol Knäböj är en klassisk övning som tåls att påminnas om! Övningen aktiverar bålen och nedre delen av kroppen. Den är perfekt både för nybörjaren och den erfarne, då den kan varieras och avanceras i oändlighet. I detta fall har du en stol till hjälpmedel.

Gör så här: Stå upp framför stolen med fötterna höftbrett isär och händerna längst sidorna. Gör en knäböj genom att föra höfterna bakåt på samma sätt som om du ska sätta dig ner, samtidigt som du för dina armar framåt. Sänk höften tills du touchar främre delen av stolen och res dig sedan igen. Det är inte meningen att du ska sätta dig, bara nudda stolen när du befinner dig i 90 graders vinkel. Tänk på att spänna bålen och hålla dina knän stabila, pekandes lätt utåt i samma riktning som tårna. Upprepa övningen!

Sittande rotation för rygg När du sitter mycket framför är det desto viktigare att träna och sträcka ut ryggen, för att undvika eventuella besvär. Då är ryggrotation en räddare i nöden!

Gör så här: Sitt på en stol och korsa benen, det ena benet över det andra. Om du börjar med att ha vänster ben överst, placera höger arm på utsidan av det vänstra knäet. Rotera kropp och rygg åt vänster i en långsam rörelse. Här känner du stretch för både rygg och höft. Gör samma sak på andra sidan och upprepa några gånger innan du återgår till arbetet.

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.