Energidryck – träningsboost eller humbug?

Allt fler går runt på gymmet med en vikt i ena handen och en energidryck i andra. Men är det verkligen nödvändigt att balja i sig den koffeinhaltiga drycken inför ett träningspass?

Utbudet av energidryck ökar dramatiskt. De olika dryckerna marknadsförs ofta som perfekt före träning och är berikade med vitaminer, aminosyror, koffein och sötade med sötningsmedel istället för socker. Men är det verkligen nödvändigt att dricka energidryck innan ett träningspass, och vilka för- och nackdelar finns det? Idag gör vi en djupdykning på ämnet.

Vad är energidryck?

Energidryck är en läskliknande dryck med hög koffeinhalt som gör att man snabbt blir pigg och alert. En burk energidryck innehåller ofta lika mycket koffein som två koppar kaffe och koffeinet stimulerar både andning och hjärtverksamhet. Men även om koffein fungerar uppiggande är det inte bra att få i sig för höga doser. Förutom att vara vätskedrivande kan man drabbas av koffeinförgiftning vilket kännetecknas av hjärtklappning, ångest, oro, yrsel och sömnproblem. Dessutom är koffein beroendeframkallande och det är inte ovanligt att många som dricker mycket energidryck får abstinensbesvär.

Får energidryck dig att prestera bättre?

Energidrycken i sig fungerar inte prestationshöjande, men det kan koffeinet i drycken däremot göra. Dessutom är den uppiggande effekten förstås skön innan du ska träna, speciellt om det är tidigt på morgonen. Men det är inte bra att använda drycken som en törstsläckare eftersom den är vätskedrivande. Istället behöver du någonting som återställer vätskebalansen när du tränar, förslagsvis vatten. Faktum är att det har uppstått en del allvarliga händelser då personer har druckit energidryck och samtidigt tränat hårt. Därför avråder Livsmedelsverket från att dricka energidryck som en törstsläckare vid hård fysisk aktivitet.

Skillnad på sportdryck och energidryck?

Till skillnad från energidryck är sportdryck bra att dricka vid fysisk aktivitet. Speciellt om du är aktiv under en längre tid, som under långa lopp eller cykelsträckor. Skillnaden på sportdryck och energidryck är att sportdrycken innehåller enkla sockerarter, vitaminer och salt. Det gör att du får energi i form av kolhydrater och samtidigt behåller en bra vätskebalans om du svettas mycket. Sportdryck innehåller inte heller något koffein och ger därför ingen vätskedrivande effekt.

Sammanfattningsvis kan man säga att en energidryck då och då inte är någon fara. Men låt det inte bli en vana och försök att hitta andra sätt att pigga upp dig själv inför ett träningspass. En hederlig kopp kaffe, en promenad i friska luften eller peppig musik hjälper också till att kicka igång kroppen.

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.