Så lyckas du med dina nyårslöften

Blev löftena många vid tolvslaget? Så här ser du till att bli en av de 20 % som faktiskt håller sina nyårslöften.

Det är lätt att lova för mycket, av 15 000 tillfrågade sa så många som 80 % att de brukar bryta sina nyårslöften (studie utförd av FranklinCovey). Viljestyrka verkar heller inte vara receptet för framgång – snarare är det så att viljan mattas av varje gång vi försöker använda oss av den. Hur ska man då tänka för att lyckas med sina löften?

Vanans makt – tänk 3x8

Hjärnan fungerar som så att om vi nöter något tillräckligt regelbundet så förvandlas vår ambition till en vana. Nu har forskare kommit fram till att formeln för att lyckas är att repetera något minst tre gånger i veckan under en åtta veckors period.

Alltså, lyckas du genomföra tre gympass i veckan under två månaders tid så BLIR du en fullfjädrad träningsfantast – med gymbesök som en naturlig del av vardagen.

Tänk SMART

STCs träningsexpert Emelie Grönlund hälsar att målen inte är det svåra – det är vägen dit och hur du ska gå tillväga som är värt att lägga krut på. Hon är ett stort fan av att planera med hjälp av SMART-modellen:


Specifikt - Vad vill jag uppnå? Varför? Hur? Mätbart - Hur vet jag att jag nått mitt mål? Accepterat – Är jag överens med mig själv att jag vill detta? Realistiskt – Är det ett rimligt mål? Tidsbundet – När ska jag nå målet?

Vi kikar lite närmare på punkterna:

Var konkret och håll dig till max tre löften

Ju vagare mål, desto svårare är det att uppnå det. Jämför ”jag ska bli vältränad” med ”jag ska orka springa en mil”. Ju tydligare slutdestinationen är, desto lättare är det att staka ut vägen dit. Likaså tipsar de flesta beteendeforskare om att inte sätta upp mer än tre löften åt gången, fler gör oss splittrade. Utgå från dig själv – vad vill du uppnå?

Var strategisk

Nu när målet är konkretiserat är det lättare att lägga upp en strategi för att komma dit. Om vi tar att springa milen som slutmål gäller det att först veta utgångsläget: hur långt kan jag springa idag? Vad saknas för att jag ska klara av att springa en mil? Är det styrka, kondition eller kanske den mentala biten?

Samla ihop delarna som behövs för att lyckas och lägg upp ditt träningsschema efter det. Vill du ge dig själv en extra skjuts kan en timme med en PT hjälpa dig att få ihop det perfekta träningsprogrammet utifrån dina förutsättningar. Här kan du läsa mer om våra PT-paket.

Var realistisk

En av de vanligaste anledningarna till att vi misslyckas med våra löften är att vi sätter ribban för högt. Har du aldrig sprungit förut är milen väldigt lång, då är det rimligare att sätta som mål att du ska orka springa hela elljusspåret på 2,5 kilometer. Därifrån kan du sedan jobba dig upp mot milen, fylld av med positiva känslor av att du redan nått ett mål. Därmed inte sagt att du ska lägga ribban för lågt – hela idén med mål är att de ska peppa och motivera dig till att klara lite mer.

Det har varit ett tufft 2020 för de flesta, ge dig själv möjligheten att känna att 2021 är året du uppfyller målen du sätter upp.

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.