Bra mat för IBS-mage

Varför kurrar magen? Har du slarvat med måltiderna? Eller har du IBS-problem som gör att du behöver vara extra snäll mot magen?

Ät rätt, så mår magen bättre. Eftersom mycket av vårt immunförsvar sitter i magen är det viktigt att vårda den. Särskilt för de av oss som lider av IBS-mage, ungefär var femte svensk lider av detta besvär. Här är tre exempel på bra mat och dryck om du lider av IBS.

Laktosfritt En skvätt mjölk i kontorskaffet kan lyfta en hel förmiddag. Med IBS bör du dock undvika vanlig mjölk, men det finns flera goda alternativ. De flesta mejerier har idag kokosmjölk, mandelmjölk och rismjölk som är minst lika smarriga som vanlig.

Bärbaserad sallad Vissa frukter bör du undvika, som äpple och päron. Men med fokus på bär kan du njuta av en ljuvlig sallad som mellanmål eller efterrätt. Blanda ihop en tallrik med blåbär, hallon, björnbär och jordgubbar ger du gommen en smaksensation och är samtidigt snäll mot magen.

Grönt är skönt! De flesta grönsaker är nyttiga och vänliga mot en känslig mage. Gurka, morot, paprika, rödkål, palsternacka och aubergine – samtliga är utmärkta alternativ. Med potatis och ris till det så har du grunden till många bra luncher och middagar.

Ät varierat och undvik mat som kan inflammera din mage så är mycket vunnet, både för träningen och livet i allmänhet!

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.