Växtbaserad mjölk – en liten guide

Idag finns det en uppsjö av olika växtbaserade drycker som funkar kanon som substitut till komjölk. Oavsett om du är vegan, allergisk eller bara tycker om att variera dig finns det definitivt någon som passar dig. Men vad är egentligen skillnaden på de olika sorterna? Här kommer en liten guide som hjälper dig på vägen.

Havremjölk Havremjölk är numera kanske den mest använda växtbaserade mjölken, i alla fall som substitut i kaffet eftersom många varianter går fint att skumma. Men havremjölk går lika bra att dricka som den är, använda till bakning eller i smoothies och gröt. Havremjölk görs genom att havreflingor och vatten blandas och mals. Men se upp om du är väldigt glutenintolerant, det kan nämligen förekomma spår av gluten i havredryck.

Sojamjölk Sojamjölk eller sojadryck är en produkt framställd av sojabönor och görs genom att blötlägga, mala och koka bönorna i vatten. Sojamjölk har länge funnits som ett alternativt till komjölk och funkar dessutom fint att använda i matlagning. Det finns både sötade och osötade varianter och till skillnad från komjölk innehåller drycken små mängder mättat fett och inget kolesterol.

Mandelmjölk Mandelmjölk har en lite nötigare smak och görs genom att mala mandel som blandas med vatten och sedan filtreras. Mandelmjölk är gott att använda i gröt, smoothies eller bakning. Om du vill hälla det i kaffe eller te funkar det fint rent smakmässigt, men det finns risk att det skär sig och blir klumpigt vilket inte ser så aptitligt ut. Mandel i sig är näringsrikt, men det är tyvärr lite av det nyttiga som hamnar i mjölken vilket gör det till en smal och energisnål dryck.

Kokosmjölk Traditionell kokosmjölk används ofta i matlagning, speciellt i det asiatiska köket. Det är en fet mjölk som blir god i olika grytor och soppor. Idag finns det även utspädda varianter som liknar övriga drycker vi listar. Den funkar framför allt fint i smoothies eller till flingor och gröt. Drycken smakar kokos är god tillsammans med andra tropiska frukter som mango, banan och ananas.

Rismjölk Rismjölk är naturligt söt och kan användas på samma sätt som komjölk. Men Livsmedelsverket avråder från att ge drycken till barn under 6 år eftersom den kan innehålla spår av arsenik. Som alla växtbaserade mjölkar är risdryck fritt från laktos och passar perfekt för dig som är allergisk eller vegan.

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.