« STC Magazine
Hälsa Magazine Träning

Så fixar du Vasaloppsformen

Starten för det 95:e Vasaloppet går den 3 mars 2019. Det är med andra ord hög tid att börja toppa skidformen. Här kommer våra bästa tips till nybörjaren för ett lyckat Vasalopp.

9 mil på skidor kräver sina förberedelser, inte minst om du tillhör dem som gör sitt första Vasalopp. Viktigast av allt är givetvis att åka mycket skidor, både för att hitta balansen och för att bygga upp konditionen.

JANUARI
1. Tänk mängdträning

Satsa på att få in tre lågintensiva men längre skidpass varje vecka, gärna med mycket stakning. Var ute i minst 1,5 timme. Saknas snön kan du istället stavgå. Tänk på att trycka ifrån ordentligt så att armarna verkligen får arbeta.
2. Ta en skidhelg
Se till att boka in åtminstone en snösäker helg och var ute riktigt länge. Minst tre timmar per pass så att kroppen får en chans att förbereda sig för den urladdning som Vasaloppet är.
3. Backintervaller
Satsa på ett intervallpass i veckan för att vänja dig vid att använda benen och för att bekanta dig med mjölksyran.
4. Staka
Du kan variera backintervallerna med stakningspass. Tänk 8 minuters stakning och 3 minuters vila. Upprepa minst tre gånger.

FEBRUARI
1. Byt spår
Under Vasaloppet kommer du ägna en hel del tid till att hålla undan för andra. Se till att träna på att byta spår så att du känner dig bekväm.
2. Håll uppe mängden
Fortsätt nöta de långa distanserna. De viktigaste är inte hur fort det går utan att du är ute länge.

VECKAN INNAN
1. Spara på krafterna
Nu gäller det att ladda mentalt och samtidigt ge kroppen en paus. Bege dig gärna ut men se till att ta det lugnt.

Bli medlem
Rivstarta träningsåret
Kom igång med din träning hos oss.
Sidan laddar