Fem enkla övningar med gummiband

Att träna med gummiband är både enkelt och skonsamt för kroppen. Här är fem finfina övningstips som funkar för alla, på gymmet eller hemma!

Rodd Ett perfekt för avbrott i hemmakontoret! Sitt på golvet med nästan raka ben. Lägg ena änden av bandet runt fötterna och håll i den andra. Sträck fram händerna, dra ihop skulderbladen och följ efter med armarna. Dra tillbaka tills händerna är i höjd med midjan. Släpp tillbaka bandet med händerna igen, håll emot hela vägen ner så musklerna får jobba.

Situps En ny dimension av bålträning! Spänn ena änden av bandet vid något tungt på golvet. Håll andra änden med båda händerna i axelhöjd. Gör en situp från liggande på golvet upp till sittande ställning. Bandet gör övningen som tyngst när den vanligtvis är som lättast. Följ genom hela övningen både upp och ner.

Marklyft Låt baksidan jobba! Lägg bandet på golvet och ställ dig på mitten med fötterna axelbrett. Böj lätt på knäna och fäll fram överkroppen. Håll ryggen rak samtidigt som du rätar på båda benen och överkroppen tills du står upprätt. Sänk ner händerna mot golvet och återgå till utgångspositionen. Håll emot hela vägen ner och känn övningen ta i baksida lår och rygg.

Press Fokus på axlar och armar! Stå som i marklyft, fast på knä. Händerna i axelhöjd, med handflatorna vinklade upp mot taket. Pressa bandet över huvudet tills armarna är raka. Axlar och triceps får jobba bra, försök även få med magmusklerna i övningen. Sänk händerna långsamt tills händerna är framför axlarna och repetera.

Steg i sidled Spänn sätesmusklerna! Stå rak med bandet runt vristerna med lätt böjda ben. Lägg mer tyngd på ena benet och lyft hälen på andra benets fot. Ta ett stort kliv snett i sidled med det benet och håll positionen i två sekunder. Återgå sedan tillbaka till utgångspositionen. Variera även med steg snett bakåt, för ytterligare muskelaktivering.

Anpassa band efter övning, vissa kan behöva lättare band och andra tyngre. Hitta det som passar dig!

Andra Artiklar

Bli medlem

Bli medlem

Våra flexibla medlemskap finns i många varianter bara för att passa just dig och din träning.