Nyårskrönika: Alla som tävlar i ”The Sport of Fitness” eller som ämnar göra….

Nytt år, nya möjligheter.

Under de första dagarna av 2017 är det dags att lägga grunden för att nå de träningsmål du satt för dig själv. Jag gissar på att några av er önskar tävla för första, andra eller X:e gången i ordningen.

Om du vill tävla inom the Sport of Fitness – vad bör du då tänka på?
Först och främst handlar det om att utsätta sig själv för träning i de tidsintervall som tävlingen handlar om. Sett till hela året bör inte all träning ligga i det specifika tidsintervallet, men stor del av träningen bör ligga i intervall som påminner om tävlingen.

Många av dagens tävlingar har ett tidsintervall från 2-15 minuter cirka. Hur förbereder man sig då bäst för detta något stora tidsintervall blir säkert din nästa fråga?

Att vara bra inom det tidsintervallet kräver mental tuffhet, uthållighet, mjölksyratålighet och snabbhet. Att bli bra på alla dessa aspekter samtidigt är ofta inte möjligt utan årets träning bör vara uppdelad i olika perioder, så kallad periodisering. Passprogrammeringen vi har haft de senaste månaderna är ett bra exempel på detta – bitvis styrkeinriktad för maxstyrka och nu i kommande cykel mer inriktad mot styrkeuthållighet och uthållighet samt syraträning.

Hur bör du då träna kommande år för att få ut så mycket som möjligt av din träning?

Först och främst bör du ställa dig frågan vad som är viktigt för dig med träningen, vilka tävlingar du vill ställa upp i (om du ens vill tävla i år)  eller om du tränar för att ha ett bättre liv.

Om du tränar för att det är kul och du får ett bättre liv som bonus kan du sluta läsa nu, men om du planerar ställa upp i tävlingar är detta för dig.

Året bör delas in i perioder, om vi utgår ifrån att ”The Open” är målet för dig, så bör din träning fokusera på att formtoppa dig inför det här. Open går av stapeln i slutet av februari till och med slutet av mars. Således är kommande två månader något som du bör fokusera på att förbättra dig själv inom de tidsintervallet som är vanligast i Open (5-15 minuter).

Hur förbättrar du dig inom tidsintervallet?

Att träna stenhårt varje dag inom är aldrig ett bra alternativ, så din träning varje vecka bör även den skifta upp och ner i intensitet. Måndag & Fredag kan t.ex. rikta in dig mot intervaller 5-7 minuter på 1-3 minuter av, Onsdagar en AMRAP runt 10-15 minuter, Tisdag en 20 minuters ”snack-tempo” metcon med enklare rörelser och lördagar något udda/längre/tuffare i form av 20-40 minuter antingen ensam eller i lag om 2-3.

När Open är över och det är dags att skifta in i försäsongsträning bör mycket fokus ligga på styrkan och att inte slösa massa energi i konditionsdelar med sådant som påverkar återhämtningen från styrkan. Träningen under denna perioden bör vara inriktad på att bygga kondition/uthållighet, vilket man gör genom att ha något lägre tempo där man arbetar aerobt (med syre).

Konditionsträningen bör bestå i mycket intervaller utan syra, som t.ex. löpning, rodd eller liknande.
De gånger du använder vikter i konditionsdelarna kan man t.ex. använda sig av lite tyngre vikter för att hålla nere tempot och skapa bra förutsättningar för att återhämta sig. Styrkan bör fokusera på att öka din maxstyrka och inte styrkeuthållighet. Strikt gymnastik och lätta olympiska lyft bör ligga i fokus då det är i denna perioden du lägger grunden för hur bra möjligheter du har att lära dig svårare gymnastiska skills senare under säsongen, men även en bra teknisk grund i de olika lyften.

Resterande delar av året bör skifta fram och tillbaka med olika styrkefokus och olika sorters konditionsfokus. Att bygga en stabil grund i form av kondition och en bra styrkenivå tillsammans med att bli skickligare inom gymnastiken bör vara det vi strävar efter.

Sist men inte minst, det viktigaste – att hela tiden köra långa jobbiga metcons bara för att det är kul är nog det sämsta du kan göra om du vill tävla inom Performance. Det är så långt ifrån en tävlingssituation du kan komma och dessa inkorporerar ofta lite för högt tempo för att ge dig optimal effekt av din träning.

Om du i grund och botten bara tävlar för att det är kul och du inte bryr dig om hur du skapar bästa möjliga grund för dig själv – gör det du tycker är roligast!

Önskar ni veta mer eller är i behov av individualiserat program. Hör med oss coacher.
Att följa passprogrammeringen måndag-torsdag + söndag med en viss individuell touch ger dig fantastiska möjligheter till utveckling.

Sist men inte minst, less is more – kvalité för kvantitet är alltid rätt väg att gå.

 

Personlig träning

Maximera dina resultat med en personlig tränare! Våra PT motiverar dig till en roligare och effektivare träning.

Personlig träning »

Bli medlem

Vad har du för mål? Med en mängd olika medlemskap hittar du enkelt rätt träningskort för dina behov och önskemål.

Våra medlemskap »
STC Magazine STC Magazine
Sidan laddar